Saturday, April 27, 2013

Mens vi snakker om været.....


Hvis du trodde at det å snakke om været er et helnorsk fenomen må du tro om igjen. Det er samtaleemne så godt som noe her i Zambia også. Blir det mer regn i denne regntiden? Har det ikke blitt kaldere om nettene nå?

Jeg lar meg fasinere av hvordan zambierne lar været styre hverdagen i stor grad. I regntiden kommer de ikke fordi det regner. Om vinteren kommer de litt for sent, for det var alt for kaldt å gå hjemmefra. Det eneste jeg vel sjelden hører er at det er for varmt. Zambisk termostat er tydeligvis innstilt litt annerledes enn min norske.... I dag kjørte jeg forbi en kar ikledd en riktig så kledelig pelslue, boblejakke og vinterstøvler. Til sammenlikning stiller jeg i dag i slippers, knebukser og T-skjorte :) Nå skal det sies at det er friskt å stå opp om morgenen og ikle seg denne habitten, siden temperaturen ligger på omtrent 13 grader når jeg står opp (og det er innetemperaturen). Men i løpet av dagen er jeg alltid takknemlig for at jeg tåler litt småfrosne tær om morgenen.

Vinteren er definitivt på vei, så da skal vi nok ikke gå tom for samtaleemner på en stund. Vel og merke hvis personen du potensielt kunne ha samtalen med ikke har blitt hjemme fordi det er alt for kaldt til å gå ut :) 

No comments:

Post a Comment