Thursday, April 17, 2014

Barn hjelper barn



Harrison, Bauleni Clinic
Kontaktnettet mitt her i Lusaka begynner å utvide seg, og det er artig å se hva som kan skje når man begynner å koble folk sammen. En av lærerne på den amerikanske skolen kom til meg som pasient på instituttet, og vi kom i prat om dette og hint. Jeg fortalte om arbeidet jeg gjør på Chelstone og Bauleni klinikker, og hun var veldig interessert. Noen uker senere ringte hun meg og spurte om hun kunne ta med noen elever til Bauleni for å være med på fysioklinikk. Skolen ligger omtrent to kilometer unna, så det var enkelt for dem å komme seg dit. I 5. klasse har de en prosjektperiode hvor de kan velge et tema å fokusere på. De fem som kom på besøk til oss jobbet med "gender equality in health care"  og funksjonshemmedes tilgang til utdanning. Det fine med Bauleni klinikk er jo at vi er på Bauleni Special Needs Project, så elevene kunne få svar på mange spørsmål fra Sister Lynn som driver skolen og fra lærerne som jobber i spesialklassene. Elevene var utrolig interesserte og jeg fikk satt dem i gang med å jobbe med ungene. Nå har de vært på besøk tre mandager på rad, og læreren forteller at de gleder seg hele dagen før de skal komme. For ungene på klinikken har det også vært artig å få leke med noen som kunne vært storesøster eller storebror, så det har vært veldig vellykka for alle parter..

En av elevene, Louis, ble veldig glad i Harrison som har CP. De har ikke noe felles språk, men det har ikke hindra dem i det hele tatt. Louis er på gruppa som jobber med funksjonshemmedes tilgang til utdanning. Han fant ut at Harrison ikke går på skolen fordi han bor så langt unna at moren ikke klarer å følge ham til skolen hver dag siden hun også må ta seg av en lillesøster. Louis fikk ved hjelp av en av de frivillige snakket med moren og spurt om hun kan sykle. Det kan hun ikke, men hun var klar for å lære. Dermed har han satt i gang en liten innsamling for å kjøpe en sykkel til Harrison og moren, og han har fått tak i en "heng-på-sykkel" som vi håper at Harrison skal kunne bruke med litt trening. Jeg har sagt meg villig til å hjelpe til med litt sykkelopplæring, og så må vi se om skolen kan klare å skaffe plass i en klasse til ham.

Harrison og Louis tegner på iPad
Det skal bli spennende å se om Louis får prosjektet helt i havn. For meg har det vært artig å få være katalysator for å få til en kobling mellom Den amerikanske skolen og Bauleni Special Needs Project. Forhåpentligvis kan dette være starten på mer samarbeid mellom de to institusjonene :)

No comments:

Post a Comment