Saturday, March 10, 2018

2018 er i gang!

Så har jeg endelig funnet tid til å sette meg ned å skrive litt igjen. Dagene går så alt for fort! Vi er litt underbemannet på instituttet om dagen, så arbeidsdager på 11-12 timer er ikke uvanlig. Da blir det ikke så mye overskudd til annet….. 

Det ble noe lenger juleferie enn forventet på klinikkene også i år på grunn av kolera. De sanitære forholdene i compounds er ikke mye å skryte av, og dermed var det over 2000 registrerte tilfeller av kolera og mange dødsfall. I slike situasjoner oppfordres alle til å unngå større forsamlinger, så skoler og kirker holdt stengt - og selvfølgelig også våre fysioklinikker.

Nytt i 2018 er at det bare blir en ukentlig klinikk i Chelstone. Organisasjonen jeg samarbeider med sliter med økonomien, og de har ikke råd til å sende ut frivillige mer enn en dag i uka. Dermed fikk jeg plutselig noen PLAY timer til overs. Disse timene blir nå i stedet brukt på Kasisi barnehjem. Det er et barnehjem med over 200 barn i alderen nyfødt til 18 år. Et sted mellom 15 og 20 av dem har funksjonshemminger av ulik grad. Grunnen til at jeg ikke har et helt eksakt tall er at de best fungerende er på skolen når jeg er der, så dem får jeg treffe når det blir skoleferie. 

Kasisi har et veldig flott fysiorom som er utstyrt og planlagt av en nederlandsk fysioterapeut som kommer på årlige besøk. Det var han som satte meg i kontakt med barnehjemmet for å kunne følge opp mellom hans besøk. De polske nonnene som driver stedet var over seg av begeistring da jeg ringte og spurte om jeg kunne komme.

Fysiorommet på Kasisi

Barnehjemmet har egen klinikk med ansatt sykepleier

Kuvøse for premature barn er også på plass

Gøy med fysio!
 I Bauleni og Chelstone går ting nå som vanlig. De gamle traverne, stadig nye barn, og noen gamle som kommer tilbake etter å ha vært fraværende en stund. Det er alltid noen utfordringer og mange gode smil å få. I Bauleni har vi fått til at en ortoped arrangerer månedlige besøk. Det gjør det mye lettere for en del mødre som har vanskelig for å klare transportutgiftene å ta barna til undersøkelse eller kontroll. 


Hun var som en fugleunge da jeg traff henne
først- nå er hun stor jente!

Dagens sjarmør i Bauleni

Rullestolfotball er vel ikke verdens største
sport, men artig!


No comments:

Post a Comment