Tuesday, October 2, 2012

Skal det være en høne?

Eller kanskje en hund? Eller hva med vindusviskere, telefonladere, tomater, mangoer, flagg, klokker eller en kopp? Jeg er på vei gjennom Lusaka en ganske så vanlig tirsdags formiddag, og kan ikke unngå å la meg fasinere over alt man kan få kjøpt gjennom et bilvindu i dette landet. Det hadde vært artig å gjort et forsøk en gang - hvor lenge kan jeg klare meg med bare å handle gjennom et bilvindu? Tror nok kanskje jeg hadde endt opp med en del ting jeg ikke hadde så gresselig bruk for, mens en del ting som jeg anser som forholdsvis essensielle kanskje kunne glimret med sitt fravær litt lenger enn ønskelig. Jeg tror for eksempel at det kunne blitt dårlig med grovt brød, shampo og kaffe - og hva er vel livet uten det i lengden? Men tanken er ganske underholdende. Jeg opplevde en gang å komme i butikken med en handleliste for grønnsakswok, bare for å finne at grønnsaksdisken inneholdt sitroner og rødbeter. Da tror jeg faktisk en handlerunde gjennom bilvinduet kunne gitt bedre resultat, selvfølgelig litt avhengig av hvilket nabolag jeg kjører gjennom og hvilke kryss jeg blir stående på rødt. Men sånt er jo med på å piffe opp hverdagen litt, eller hva? I dag ble fangsten gjennom vinduet et par påfyllingskort for kontanttelefon, tre avokadoer, en pose tomater og en utskjelling fordi jeg ikke ville kjøpe CD'er med gospelmusikk.

Avokado og tomatsalat til middag i dag, altså!

No comments:

Post a Comment