Saturday, November 19, 2016

Nye muligheter for Bauleni Special Needs ungdommer

Spente ungdommer venter på treneren
For en måneds tid siden luftet min Boot camp trener Ngozi en idé med meg. Hun driver et treningssenter som har basseng, og store deler av dagen står det ubrukt eller lite brukt. Hun ønsket å tilby svømmeopplæring til barn som ellers ikke ville ha mulighet til å komme i et basseng, og lurte på om jeg, siden jeg jobber med barn, hadde noen aktuelle kandidater. Jeg foreslo for henne å kontakte Bauleni Special Needs Project. De var udelt positive, og denne uka har vi endelig kommet i gang. Siden jeg for tiden ikke kan være aktiv med unger i bassenget pga ryggen har vi denne gangen valgt ut en gruppe der alle barna er i stand til å gå selv. Vi har inkludert døve og barn med ulik grad av lærevansker og koordinasjonsvansker, i tillegg til barn uten funksjonsvansker som går på denne skolen fordi de er foreldreløse. Planen er at de skal få svømmeundervisning to ganger pr uke i seks uker.

Min fantastiske trener Ngozi
Torsdag var første dag, og det var en gjeng lett nervøse ungdommer i alderen 11-15 år som ankom. De fleste har aldri vært i et basseng før. Svømmetrener Faxon var spent siden han ikke har vært vant til barn med spesielle behov. Som forventet kom de for sent første gang - bussen kom ikke da den skulle for hente dem, og da den endelig kom var det fortsatt noen som ikke hadde fått ordna badetøy. Derfor måtte jeg forlate dem før timen var ferdig. Fredag kom de presis til andre time, og helt klart mer komfortable. Faxon fikk dem i gang med diverse øvelser, og det var herlig å se hvor mye de allerede hadde lært! Han er et naturtalent når det gjelder å demonstrere for unger som ikke kan høre, og han har en tålmodighet med de som strever som er flott å se.


Trener Faxon i aksjon





 Håpet er at vi kan klare å skaffe nok penger til buss m.m. så vi kan fortsette med en ny gjeng når disse har hatt sine 6 uker. Da er planen å inkludere noen av dem med større fysisk funksjonshemming, og at jeg vil være mer delaktig i bassenget. Gleder meg allerede!

No comments:

Post a Comment