Wednesday, December 21, 2011

I denne glade juletid


Flame lily - zambisk juleblomst

Her kommer årets siste hilsen fra de sørlige breddegrader. Nå har jeg tatt juleferie - eller snarere CBIA har stengt ned alle klinikkene, så jeg har ikke noe annet valg enn å ta juleferie..... Ikke at jeg klager! Forresten så kan man jammen trenge litt ferie her hvis man skal få gjort noe. De to siste dagene har jeg tilbragt på diverse kontorer og i milelange køer for å forsøke å få meg et zambisk førerkort. Og da tror du kanskje at det er i orden? Neida! Har fortsatt igjen en aldri så liten kjøreprøve som (forhåpentligvis) skal finne sted på fredag, og deretter må jeg vente til i hvert fall over helgen før jeg kan forsøke meg på å faktisk få skrevet ut et førerkort, for det er selvfølgelig på et annet sted i byen de gjør det.

Gliset mitt - og "kontoret" til PLAY
Den siste uka med klinikker bød som vanlig på nye utfordringer. Jeg traff flere barn som har hatt cerebral malaria, og som har fått store utfordringer i etterkant av det. Det virker som om svært mange av dem mister mye funksjon i armene, uten at jeg er helt sikker på årsaken til dette. De jeg har truffet de siste dagene har i tillegg mistet språk og har generelt ganske nedsatt mental kapasitet. Det er en diagnosegruppe som framstår annerledes enn noe jeg har vært borti før, så det gjør det jo litt ekstra spennende og utfordrende.

På mitt siste besøk på Chawama-klinikken traff jeg igjen min venn Nyambe på 8 mnd med Downs. Han er i stadig framgang, og det var herlig å se smilet til mor da jeg skrøt av jobben hun har gjort og ga dem nye oppgaver for jul og nyttår. Hun spurte meg også om jeg hadde sett det andre barnet med Downs der på klinikken, og ropte over til en annen mamma. Det viste seg at det er en annen gutt på samme alder med samme diagnose, og etter at jeg hadde forklart henne om diagnosen og kjennetegnene hadde hun funnet fram til denne andre gutten og moren hans. De diskuterte ivrig seg i mellom på nyanja, så hva det handlet om vet jeg ikke riktig, men det var tydelig at de hadde funnet hverandre. Jeg håper at de kan ha mye glede av et fellesskap, og at gutta deres etter hvert kan bli gode kompiser.

Rolig dag på Bauleni clinic
Men som sagt - nå er det juleferie! Jeg må innrømme at jeg ikke kommer helt i julestemning. Vi var på en flott julekonsert i den anglikanske katedralen. Orkester og kor framførte musikk av Mozart og Händel i tillegg til tradisjonelle engelske carols. Julefølelsen truet med å snike seg innpå, men når så kirken blir full av flyvemaur fordi alle vinduer og dører er oppe pga varmen så er det et eller annet som blir litt komisk for meg. Ellers gjorde jeg et ærlig forsøk på å bake peppernøtter. De endte opp som pepperflak og måtte stå 7 timer i ovnen med vifta på for å bli sprø. Tror det er de dyreste pepperflakene jeg noen gang har bakt, men heldigvis er de veldig gode - og sprø!

Jeg har spurt zambiere her om hvordan de feirer jul. Stiller du det spørsmålet til en nordmann får du til svar hva de spiser på julaften, at de går rundt juletreet (i hvert fall noen...), gaveutdeling, kakeslag osv. Zambierne ser litt rart på deg og sier at de går kirken, selvfølgelig! De aller fleste har ingen spesielle mattradisjoner, og veldig mange har ikke heller råd til gaver. Dermed blir det kun julebudskapet som gjør at denne høytiden skiller seg ut fra en vanlig dag. Når man tenker på hvor mye tid og energi vi nordmenn legger i juleforberedelsene setter det ting litt i perspektiv.

Vi skal feire en stille og rolig jul her hjemme, og så reiser vi en tur til Livingstone over nyttår. Der får jeg besøk av familie. Det gleder jeg meg veldig til!

Tusen takk til dere som har støttet PLAY i løpet av året. Hvis driften skal kunne fortsette i 2012 er vi helt avhengig av støtte.

 Ønsker dere alle en riktig god og fredfull jul og et godt nytt år!

Deler noen naturbilder med dere til slutt :)






No comments:

Post a Comment