Friday, April 6, 2012

Påskefri!


Nå har jeg fått hjem kjæresten etter å ha vært alene hjemme i en ukes tid - koselig! Må likevel innrømme at det er litt godt med alenetid også. Det er et konsept som zambiere finner det vanskelig å skjønne. De er aldri alene. Dersom en zambier ikke har folk rundt seg hele tiden begynner de å lure på hva som er galt med dem. Så akkurat på det punktet er og blir jeg nok norsk (og litt skrullete sett med zambiske øyne...)

Gutta boys på Mtendere clinic
De siste ukene har jeg hatt mange flotte opplevelser på jobb for PLAY. En del av ungene som jeg nå har jobbet med en stund har vist utrolig flott framgang, og foreldrene har strålt når de har kommet på klinikk. En av "gutta mine" har vært helt utrolig slapp (hypoton) - en sånn unge som du nesten mister ut av hendene når du løfter ham opp. Han hadde ingen spontan aktivitet med verken armer eller ben. I forrige uke lå han og støttet seg på armene og kikket nysgjerrig rundt seg i mageleie, og han kunne sitte i knesittende en liten stund uten støtte! Moren var et eneste stort smil :)  Da er det virkelig verdt å være barnefysioterapeut!

Ut på tur!
Påskens siste arbeidsdag var skjærtorsdag, siden det ikke er fridag her. Dagen ble brukt til ekskursjon med Anglican Street Childrens Project. 59 unger og 13 lærere stappet inn i en buss med 20 seter - off we go! Målet denne gangen var en dyrepark like utenfor Lusaka. Mange av ungene har aldri sett Afrikas dyr. De er vokst opp i en compound i Lusaka og har ofte ikke reist noe sted pga dårlig økonomi. I god zambisk tradisjon ble det mye venting i løpet av dagen. Først på de elevene som hadde gått hjem fra møteplassen fordi vi var litt sent ute med å hente dem. Dernest køkjøring gjennom en overtrafikkert bykjerne, for så å vente på guiden som skulle vise oss rundt. Jeg slutter aldri å la meg imponere over den tålmodigheten ungene viser - jeg er langt mer utålmodig på deres vegne! Men - vi fikk nå sett både løver, sebraer, antiloper, krokodiller og mye mer.

Stolte elever poserer foran løvene :)
Nå tar jeg meg et par dager påskeferie med god samvittighet, og ønsker dere alle sammen en riktig god påske!

No comments:

Post a Comment