Tuesday, December 29, 2015

Romjulshilsen

Aloe i full blomstring
Kalenderen sier at det er romjul, så derav overskriften. Den store julefreden har ikke akkurat nedsenket seg over mitt legeme - i dag har jeg evakuert hjemmefra pga generatorbråk, stålkutting og sveising. Heldigvis betyr det at vi snart har full innbruddssikring på plass og kan lage hull i containeren og flytte ut i resten av huset!

Siden det er en liten stund siden jeg skrev noe som helst (og da bare en frustrasjonsutgytelse....) så tar jeg et lite tilbakeblikk på hva som har hendt her hos meg de siste månedene.  I september hadde jeg min 40-årsdag, og den ble behørig feiret. Jeg hadde ønsket meg en weekend tur, og det fikk jeg. Peter inviterte med gode venner og familie, og så dro vi av gårde hele 7 km hjemmefra :) En venn av ham har en "game farm" der, og siden det var så kort å dra så kunne alle klare å bli med. Helt genialt!





 I oktober så "feiret" vi, i år som i fjor, Independence Day med å stoppe bushbrann. Jeg trodde at Peter tulla da han kom inn etter å ha sluppet ut hønene og fortalte at vi hadde en stor brann på vei rett mot oss. Før klokka var 6 var vi i full gang med å forsøke å unngå fjorårets nestenkatastrofe. Det klarte vi heldigvis i år! Vi bør imidlertid seriøst vurdere en ny tradisjon......


I november ble jeg invitert til en tradisjonell stammeseremoni i forbindelse med bryllup. Brudens familie og venner samles og lager masse mat. Alle unntatt bruden og hennes foreldre drar så til brudgommens hus og serverer maten der. Når denne seremonien er overstått kan bruden og brudgommen spise hos hverandre. I forbindelse med dette er blir de to som skal gifte seg også veiledet av eldre slektninger om ekteskapet. Mye lyd, farger, folk og mat!

Koking av nshima

Mens vi venter.....

Bruden bærer maten ut
Resten av høsten (her våren) har gått unna i en fei med jobb både på institutt og klinikker. Som vanlig en salig blanding av oppturer og frustrasjoner, men alt i alt så har jeg en jobb jeg virkelig gleder meg til hver dag. Det er jeg veldig takknemlig for.

Julaften i år bestemte vi oss for å feire hjemme, og inviterte gjengen vår til å feire med oss. Det er veldig praktisk for meg at ingen andre feirer julaften! Jeg bestemte meg for å forsøke å få til en så norsk feiring som mulig, så rødkål, medisterkaker, kokosmakroner, nøttekaker og hjemmelaget marsipan ble forberedt i god tid. Risgrøten var også klar, men fløte var umulig å få tak i dagene før julaften. Dermed hang riskremen i en tynn tråd. Ribbe hadde jeg bestilt i god tid, og hentet den et par dager før jul. Den ble behørig rutet opp, saltet og pepret og lagt i kjøleskapet. Julaften morgen skulle jeg sette i gang med steking. Da ribba kom ut av kjøleskapet bredte det seg en mindre attraktiv odør..... Her i Zambia har vi strømsparing 8-10 timer pr dag, så det å holde ting kaldt gjennom hele kjeden er ikke lett. Vi er jo uberørt av dette siden vi har solceller, så jeg tror jeg kan skylde på noen andre denne gangen. Dermed sto jeg uten mat og uten dessert til 9 personer. Det ble en kjapp tur til nærmeste butikk (en tur på ca 22 km hver vei.....) Der fant jeg heldigvis juleskinke og til min store glede også fløte! Dermed reddet det hele seg inn og vi fikk en veldig hyggelig ettermiddag og kveld med masse godt å spise.

Se nøye - så finner du "juletreet" Hint: Det står i hvit bøtte :)
Ønsker alle en fortsatt riktig god jul og et godt nytt år. Gleder meg allerede til det neste :)

No comments:

Post a Comment