Saturday, June 11, 2016

Bedre sent enn alvor....

Jeg innser at jeg har vært aldeles fryktelig dårlig til å skrive det siste halve året. Siden det nå er rett før jeg tar meg en (velfortjent...?) seks ukers ferie i Norge tenkte jeg det var på tide å gjøre en innsats.

Noe av grunnen til slappheten på blogg er at det skjer så mye at det rett og slett ikke er tid til å skrive. Jobben tar jo mye av tiden og er heldigvis særdeles lystbetont de fleste dager. Unntakene er når pasienter ikke dukker opp til avtaler og har all verdens fantastiske unnskyldninger...... Da er jobben for PLAY på klinikkene i det minste grei - to timer avsatt til hver klinikk, og de som dukker opp får behandling :)

På jobb i Chelstone for PLAY

I april fikk jeg besøk av de gamle. Ho mor har vært her to ganger før, men for han far var det første gang i sørlige Afrika. Utrolig koselig å se dem og få vise fram mitt nye hjemland! Her er et knippe bilder fra to fine uker med masse opplevelser:

Velkommen til Zambia!
Vått ved Victoriafallene!
Helikoptertur over fallene og ned over elva
Vakre Victoriafallene
Sunset cruise i makoro

Ho mor lærer å koke nshima
Lunsjen er klar




På omvisning på kaffeplantasje
Kaffebønner
Dette besøket var også en god anledning til å framskynde ferdigstillelse av vårt særdeles langvarige husbyggingsprosjekt. Vi er nå langt nærmere noe som likner et ferdig hus, selv om det fortsatt gjenstår litt både her og der.








For ca 6 uker siden ble jeg overtalt til å stille opp i et terrengsykkelløp. Jeg har aldri syklet noe særlig - lengste tur ca 25 km på grusveier. Dette løpet sykles som tomannslag - 3 dager, 250 km i skikkelig røft terreng. Jeg fikk et crashkurs (bokstavelig talt!) i terrengsykling av min langt mer erfarne partner, og etter 5 ukers trening stilte vi forrige helg til start. Det er det tøffeste og mest slitsomme jeg noen gang har gjort, men det var samtidig helt fantastisk artig og med noen flotte naturopplevelser.  Den siste dagen syklet vi (til dels bar syklene opp og ned...) 110 km ned til Zambezi, hvor det var prisutdeling på stranda. En vel fortjent øl smakte godt etterpå!

Partnere!
Bittelitt sand på denne turen :)

 Klimaflyktning som jeg er så vender jeg nå nesa nordover og forlater kalde vinternetter her. Gleder meg til se alle kjente!

No comments:

Post a Comment