Sunday, January 17, 2021

Livstegn fra sør

 Det er jammen godt at jeg ikke lever av blogging, for da hadde det blitt smalhans! Men nå syns jeg det var på tide å skrive en liten snutt igjen. Vi har entret 2021, og det ser dessverre ut til at det blir 2020 med variasjoner..... Her i Zambia var det forholdsvis kontrollert spredning av korona fram mot desember, men siden da har det vært en ganske stor økning i antall tilfeller. Jeg jobber fortsatt, men antallet klienter har gått ned og jeg får ikke gjort noe særlig for PLAY i disse dager siden vi ikke kan åpne klinikken i Bauleni slik vi hadde håpet, og både SOS og Kasisi har innført lockdown og tillater ikke kontakt med noen utenfra for tiden. Trasig, men sånn er livet. Vi håper at vaksinasjon skal starte i februar, men jeg tror nok det vil ta lang tid før vi når et nivå som kan bremse smitten, og selv står jeg nok rimelig langt nede på lista over mottakere. 

Fra september til desember i fjor kunne jeg jobbe på Kasisi, og det var som alltid utrolig trivelig. Det er en flott gjeng! De største ungdommene treffer jeg bare i skoleferiene, så da er det ekstra stas med gruppetrening. Alle deltar etter beste evne!


En annen som har kommet trofast gjennom høsten er Anthony fra SOS. Han har tilfeldigvis kommet samtidig med den tidligere visepresidenten i Zambia, og de to har etter hvert blitt et skikkelig radarpar på trening. Utrolig artig når Anthony, som tidligere var veldig stille og forsiktig fordi han ikke var vant til å bli snakket til pga sitt handikap, nå instruerer visepresidenter og terapeuter og kjefter på oss når han ikke er fornøyd med hvordan vi gjør øvelsene! Det er herlig å kunne se at selvtilliten kommer med å bli ansett og snakket til på vanlig måte.


På det private har jeg utvidet familien med ytterligere to medlemmer. Jeg føler nå at jeg beveger meg i grenselandet for "crazy cat lady", men kan garantere at det i hvert fall ikke blir kattunger. Det er så mange dyr som trenger et hjem, så disse to søstrene ble adoptert fra dyrebeskyttelsen. Pearl og Opal har nå funnet seg godt til rette og blitt integrert med de to andre.


Romjul og nyttår tilbragte jeg i år sammen med gode kolleger med familie og venner. Vi reiste til Zambezi helt på grensa mellom Zambia, Zimbabwe og Mozambique. Et fantastisk flott sted. Heldigvis har vi fortsatt muligheten til å reise fritt rundt i Zambia, så dette er helt klart tiden for å oppdage mer av Zambia. Med få utenlandske turister blir det desto mer muligheter for oss som bor her. Neste prosjekt er en rundreise i nordre del av Zambia for å oppleve flere vakre fossefall og lake Tanganyika. Hvis alt går etter planen blir det en gang i mars/april.






No comments:

Post a Comment